Jak mówić, by przekonać odbiorcę do naszych racji?
Kiedy jesteśmy pewni naszego zdania na dany temat nikt nie jest w stanie nas przekonać do jego zmiany. W biznesie ważne jest, by pozyskać sojuszników, którzy zgadzają się z nami w ważnych dla nas kwestiach.
Jak się okazuje to, jakim tempem mówimy ma na to wpływ
W latach 80 stwierdzono, że szybkie tempo mówienia sprzyja manipulacji i perswazji. Amerykańscy psycholodzy Stephen Smith i David Shaffer w 1991 roku postanowili ponownie przeprowadzić badania dotyczące tego właśnie zagadnienia.
Stwierdzono, następujące fakty:
Wolne tempo mówienia jest korzystne dla nadawcy, jeśli odbiorcy są zgodni z jego przekonaniami, ponieważ, wtedy jest czas by zintegrować się ze swoimi sojusznikami. Natomiast szybkie tempo mówienia nie pozwala na znalezienie kontrargumentów, wsłuchaniu się w słowa i właśnie taki przekaz jest sprzyjający, kiedy nie mamy wśród audytorium sprzymierzeńców. Podsumowując- najlepiej jest zapoznać się ze zdaniem swoich słuchaczy wcześniej, aby w swoich przemówieniach uzyskać jak najlepszy efekt.